OzzTech - Metaverse- Etik ve Mahremiyet

Metaverse- Etik ve Mahremiyet

Metaverse’de Etik ve Mahremiyet

Metaverse, Dijital ve fizikselin genellikle meta veri deposu olarak adlandırılan bir yerde birleştirilmesiyle gerçekleşecek. Dünyanın aranabilir, tıklanabilir ve makine tarafından okunabilir yeni 1'e 1 dijital kopyasıdır. Bununla birlikte, pazarlama, iletişim ve reklamcılık mesleklerinde çalışanlar için büyük fırsatlar ve büyük sorumluluklar getiriyor.

Meta veri deposunda, pazarlamacılar artık düz ekranlardaki reklamlarla sınırlı kalmayacak. Temsil ettikleri şirketler ve markalar için sürükleyici, 3D deneyimler yaratmak için tam bir sanal evrene sahip olacaklar.

Pazarlamacıların genişlemek ve gelişmek için (baskı, radyo, TV, internet) kullandıkları araçlar farklılaşacak. Bununla birlikte etik yönergeler ve uygulamalarda değişiklikler gözlenecek. İnternet, pazarlamacıların, müşterilerin farelerini nerede hareket ettirdiklerini veya bir ekranda nereye baktıklarını incelemesine izin verdi. Metaverse'de vücut hareketlerini, beyin dalgalarını ve fizyolojik tepkileri takip edebilecekler.

Birçok tüketici, yeni bir uygulamayı yüklerken, okumadan gizlilik politikalarını kabul etme eğilimindedir. Çoğu insan şirketlerin ve reklam ajanslarının, hedefli reklamlar sunmak için konum ve tıklamalar gibi verilerini kullandıklarının farkında değildir. Bazı tüketiciler, şirketlerin verilerini üçüncü taraflarla paylaştığını biliyor olabilir, ancak bunlar üzerinde herhangi bir kontrolleri yokmuş gibi hissediyor.

Verilerin sızdırılması veya uygulama kullanıcı verilerinin kötüye kullanılmasıyla ilgili bir skandal ortaya çıktığında, bunlar tüketiciler arasında öfkeye yol açıyor. Ancak bu, onları uygulamaları indirmekten veya hizmet şartlarını daha dikkatli okumaktan caydırmak için yeterli değildir. Daha fazla insan VR kulaklıkları, AR gözlükleri ve AI özellikli cihazlar satın aldıkça, bu tür tüketici davranışlarının büyük olasılıkla meta veriye akacağını düşünmek endişe verici.

Tehlikeler

Markaları temsil eden pazarlamacılar için metaverse, (birçok fırsatla birlikte) yepyeni bir dizi zorluğun kapısını açar. Metaverse, markaların deneyimler yaratması, dünya kurmanın bir parçası olması ve müşterilerle tamamen yeni ilişki kurma yollarıyla etkileşim kurması için sonsuz olasılıklar dünyası yaratır. Ancak, teknoloji tehlikesiz değildir. Deepfakes, büyük veri ve siber saldırıların tümü bir markaya ve müşterilerine zarar verebilir. Bu tür teknolojiler şimdiden hız kazandığı için pazarlamacıların metaverse konusunda bilgili olmaları gerekiyor.

Gerçeği genişlettiğimiz ve gerçekliğe meydan okuduğumuz yeni bir dünyada, verilerin metaverse'de kaydettiğimiz ilerlemeyi beslediği bir dünyada, büyük teknolojiyi şeffaflık ve toplanan verilerin etik kullanımından sorumlu tutmalıyız

Hipergerçeklikten proto-gerçekliğe geçmemiz için meta veri deposu inşa edilirken profesyonellerin bilmesi gereken etik ve mahremiyetle ilgili hususlardan bazıları şunlardır:

Olumsuz Fiziksel Tepkiler

Günümüzde markalar, ürünlerini AR reklamlarıyla geliştirmek için artırılmış gerçeklikten yararlanıyor. 2019'da Burger King, müşterilerin Burger King'in rakiplerinin reklamlarını "yakabilecekleri" ve onlara ücretsiz burger kazanabilecekleri bir AR reklam kampanyası yayınladı. Artırılmış deneyim, bir rakibin reklamının alevler içinde kaldığını gösterdi.

Meta veri deposuna reklam eklerken, deneyimin duyusal etkisini dikkate almak önemlidir. Bunun gibi hiper-gerçeklik örnekleri, deneyim üzerine yerleştirilmiş reklamların, bir kişinin asla geri dönmek istemeyeceği kadar bunaltıcı olabileceğini gösteriyor. Duyusal aşırı yüklenme, epilepsiden muzdarip bazı kişilerde nöbetleri tetikleyebilir. (Daha önce VR Gözlük kullandıysanız eğer yazılanları daha rahat anlayabilirsiniz.) Kare hızları meta veri deposuna sorunsuz geçişleri iyileştirse bile, kullanıcılar yine de farklı problemlerle karşılaşabilir.

Çocuklar ve metaverse

Meta veri deposunda olan, meta veri deposunda kalmaz. İnsanların sanal gerçeklikte deneyimlediklerinin hafızalarını etkilediğini, onları duyarsızlaştırabildiğini veya gerçekte hiç yapmamış olsalar bile daha önce bir eylem yapmış gibi hissetmelerine neden olduğunu zaten biliyoruz. Metaverse'de yetişkinlere pazarlama yapmak bir şeydir, ancak çocuklar için bu başka bir şeydir. Teorik olarak, meta veri tabanında herkes herhangi bir şey olabilir, ancak yine de bir kişinin yaşı gibi bazı önemli bilgileri bilmek önemlidir. Bu nedenle, biri yetişkin gibi görünse bile, şirketler hala öyle olmadıklarını ve ona göre hareket etmeleri gerektiğinin farkında olmalıdır.

Biyometrik Veri

Biyometrik veriler, bir XR cihazı kullandıklarında kullanıcının ortamını, fiziksel hareketlerini ve boyutlarını izleyen sanal gerçeklik kulaklıkları aracılığıyla zaten mevcut. Şirketler, insanların metaverse'e erişmesine izin veren kulaklıklar ve gözlükler aracılığıyla göz hareketlerini, bir kişinin hangi sanal ortamlara girdiğini, hangi vücut hareketlerini yaptığını, bir ortamda ne kadar kaldıklarını ve kalp ritmi gibi fizyolojik tepkilerini takip edebiliyor.

Son yıllarda, uygulamaların milyonlarca Amerikalıdan kişisel ve tıbbi bilgileri ifşa ettiği, hatta bir vakada hastaların HIV pozitif durumunu ifşa ettiği birkaç olay yaşandı.

BCI'lerden Gelen Beyin Dalgaları

Beyin-bilgisayar arayüzleri (BCI) yakında meta veri deposuna erişmenin bir yolu olacak. BCI'ler kulaklık gibi kafaya, bileğe takılabilir veya gözlükle çalışalabilmektedir. BCI teknolojisi, beyin dalgası modellerini izler ve makine öğrenimi yoluyla düşünce süreçlerini çıkarır. Birinin beynine doğrudan bir bağlantı, toplanacak ve analiz edilecek tüm istihbarat türlerini rahatça görüntülemeyi sağlar.

Neurosity gibi beyin-bilgisayar arayüzü şirketleri, kulaklıklarını güvenliği göz önünde bulundurarak tasarlar. Neurosity'nin cihazı Notion ile "beyin dalgaları otomatik olarak N1 Chipset tarafından şifrelenmiş meta verilere dönüştürülür." Meta veri tabanında, pazarlamacılar VR kulaklıkları, AR gözlükleri veya BCI'lar aracılığıyla birinin ona nasıl eriştiğini söyleyebilecek, ancak kişisel düşünce verilerini gizleyebilecektir.

Dijital İkizleri Korumak

Tabii ki, meta veri tabanında sanallaştırılacak olan sadece insanlar değil, aynı zamanda fiziksel ulaşılabilir her şeydir. Binalar, evdeki nesneler, bir mağazadaki eşyaların tümü, meta veri tabanında sanal bir ikiz aracılığıyla dijital olarak temsil edilecektir. Bu nesnelerden hangilerinin dijital olarak yeniden yaratılmasının kabul edilebilir olduğunu kim söyleyebilir? Meta veri tabanında herhangi bir sanal ikiz görebilen var mı? Örneğin, tüm kişisel eşyalarıyla birlikte bir ev metaverse'deyse, herhangi biri içeri girebilir mi, yoksa sadece gerçek hayattaki sahipleri mi?

Deepfakes ve Gerçekliğin Alternatif Temsilleri

Meta veri tabanındaki pazarlamacıların, veri skandallarını ve markaların manipülasyonunu önlemek için siber güvenliğe şu anda olduğundan daha fazla yatırım yapması gerekecek. Deepfake'ler, saldırıya uğramış avatarlar ve manipüle edilmiş nesneler, pazarlamacıların üzerinde durması gereken kötü niyetli davranış türlerinden bazılarıdır. Örneğin, MIT ve Mozilla kısa süre önce Başkan Nixon'ın Apollo 11'in aya olan görevinde başarılı olmadığını açıkladığını gösteren bir Deepfake video yayınladı. Bir tür alternatif gerçekliğin bu videosu çok fazla haberde yer aldı ve Deepfake ve etik hakkındaki tartışmaları daha da ilerletti.

Her şeyden Önce Tüketiciye Saygı

Hükümet yasaları, yeni teknolojilere ve metaverselere yetişmek için yavaştır. Pazarlama şirketleri, etik temelli karar verme sürecini yönlendirmek için en iyi uygulamaları geliştirerek kendilerini meta evrene hazırlayabilirler. Uygulamalar, pazarlama şirketlerinin tüketici verilerinden hangilerine ulaşabileceğini, ellerindeki verilere bir saldırı olduğunda nasıl yanıt vereceğini ve meta veri tabanında hangi teknolojilerin ve deneyimlerin kullanılacağını açıklamalıdır.

Artırılmış ve sanal gerçeklikle beslenen bu cesur yeni dünyaları inşa ederken, bu alandaki güvenlik, mahremiyet ve etiği proaktif olarak ele almamız gerekiyor. Kullanıcılar, tam bilgilendirme almalı ve bu karmaşık teknolojilerin beraberinde getirdiği riskler konusunda farkındalık eksikliği olmamalıdır.

Bu nedenle, profesyonellerin bu konuşmaları yapmaya ve kullanıma uygun uygulamaları belirlemeye başlaması gerekiyor. Görmenin artık inanmak olmadığı bir dünyada, güven oluşturmanın ve korumanın tek yolu etik, hesap verebilirlik, şeffaflık ve insan merkezli tasarımdır.


İlginizi Çekebilecek Makaleler
FortiGate ACME Sertifika Desteği
Siber Güvenlik

FortiGate ACME Sertifika Desteği

Ocak 24, 2022 1:22

Otomatik Sertifika Yönetim Ortamı (ACME), RFC 8555’te tanımlandığı üzere, ücretsiz SSL sunucu sertifikaları sağlamak için genel Let’s...

Android Reverse Mühendisliği Araçları Örnek Vakalar
Siber Güvenlik

Android Reverse Mühendisliği Araçları Örnek Vakalar

Ocak 24, 2022 12:39

Bir önceki yazıda yeni çıkan android reverse mühendisliği araçları hakkında bilgi vermiştim. Bu yazımda...

Emotet Artık Alışılmadık IP Adreslerini Kullanıyor
Siber Güvenlik

Emotet Artık Alışılmadık IP Adreslerini Kullanıyor

Ocak 24, 2022 9:44

Emotet kötü amaçlı yazılım botnetinin dağıtımını içeren sosyal mühendislik kampanyaları, güvenlik çözümlerinin tespitinden kaçınmak...

FortiWeb Kurulumu 5-Operation Modu
Siber Güvenlik

FortiWeb Kurulumu 5-Operation Modu

Ocak 24, 2022 7:49

FortiWeb kurulumunu anlattığımız beşinci yazımızda operation modu ve FortiWeb cihazı açıldıktan sonra, FortiWeb cihazını...

FortiWeb Kurulumu 4- Admin Şifresi Değiştirme
Siber Güvenlik

FortiWeb Kurulumu 4- Admin Şifresi Değiştirme

Ocak 23, 2022 10:21

FortiWeb kurulumunu anlattığımız serinin dördüncü yazısında Admin şifresi nasıl değiştirceğinizi, saat ve günü nasıl...

Metasploittable 2
Siber Güvenlik

Metasploittable 2

Ocak 22, 2022 11:57

Metasploittable 2 Nedir? Neden Kullanılır? Nasıl Kurulur? Metasploittable 2 Metasploit firması tarafından bizlerin güvenli...

FortiWeb Kurulumu 3- Firmware Güncellenmesi
Siber Güvenlik

FortiWeb Kurulumu 3- Firmware Güncellenmesi

Ocak 22, 2022 11:56

FortiWeb kurulumunu anlattığımız serinin üçüncü yazısında Firmware güncellemesini anlatacağız. FortiWeb cihazınız gönderildiğinde en son...

FortiWeb Kurulumu 2- Web UI ve CLI Bağlama
Siber Güvenlik

FortiWeb Kurulumu 2- Web UI ve CLI Bağlama

Ocak 21, 2022 7:50

FortiWeb kurulumu yazımızın ikinci serisinde Web UI veya CLI bağlamanın nasıl yapılacağını anlatacağız. Eğer...

Yapay Zeka Nedir?
Yazılım Geliştirme

Yapay Zeka Nedir?

Ocak 20, 2022 10:57

Sürekli olarak değişen, gelişen ve oldukça hızlı bir şekilde boyut atlayan, günümüze kadar gelen...

İletişim
OZZTECH Bilgi Teknolojileri olarak siber güvenlik danışmanlığı ve bilgi güvenliği eğitimleri alanlarında 10 yılı aşkın bir süredir ülkemizin önde gelen kurumlarına hizmet vermeye devam etmektedir. Detaylı bilgi ve danışmanlık hizmetlerimiz için aşağıdaki formu kullanarak veya [email protected] adresimiz üzerinden bizlerle iletişime geçebilirsiniz.