Öncelikle bu yazımızda yazılım geliştirmek için kullanılan uygulamalardan “C#” dilini tanıtacağız.
Yeni nesil bir dil olan “C Sharp Programlama” beraberinde birçok yenilikleri de beraberinde getirmiştir. C#, sunucu ve gömülü sistemler için tasarlanmıştır. Microsoft tarafından geliştirilen C#, .NET ile kullanmak için geliştirilmiş olan bu dilin tasarımında Anders Hejlberg öncülük yapmıştır. Zamanla üstüne daha çok şey katılarak geliştirilen C#, hem masaüstünde hem web uygulamalarında ve bir çok yerde kullanılmaktadır.
C# dili, C ve C++ ile çok karıştırılır ve birbirleriyle bağdaştırılır. Ancak bunların hiçbiri C sharp ile aynı veya bir benzeri değildir. Çünkü C# nesne tabanlı programlamayı desteklerken, C nesne tabanlı programlamayı desteklemez, C++ ise nesne tabanlı programlama ile özellikleri aynıdır. C# aslında Java ve C++ dillerinden etkilenerek oluşturulmuş bir dildir. Tamamen aynı olmasa da çoğu özellik bakımından benzerdir.
C# ile Uygulamaya Geçiş
Uygulamaya başlarken artık C# dünyasını giriş yapmış bulunmaktasınız. Öncelikle C# programının çalışabilmesi için “.NET” kütüphanelerin bulunması gerekir. Bunu da bilgisayarınızdaki sistemle uyumlu kütüphane ile derleyicinin olması gerekmektedir. Bu kütüphane ve derleyici .NET Framework dediğimiz framework da olabilir.
C# makine dili ile yakın olmasından dolayı orta seviyeli dil grubunda yer alması, insanlar tarafından algılanma yakınlığı sağlaması nedeniyle popüler bir hale gelmiştir. Orta seviyeli dil ise; makine dilinin bunu ne kadar anladığı ve makineye olan seviyesi ölçülerek yapılır.
C#;
- Kullanımı kolay,
- Nesne tabanlı programlamaya tamamen uygun,
- Basit ve genel bir amacı olan bir programlama dilidir.
Tabi ki bunun gibi birçok özelliği de bulunmaktadır.
C# Kullanımı
Öncelikle C# dilinde bir program yazmak istiyorsanız bilgisayarınıza Microsoft Visual Studio denilen programın yüklü olması gerekmektedir. Bu programı indirdikten sonra programı açarız ve şu adımları izleriz;
- File(Dosya)
- New(Yeni)
- Project(Proje)
Böylece yeni bir proje başlatılmış olur.
Projemizde dikkat edilmesi gereken komutumuz aslında “using” parametresi ile başlaması ve uygulama alanına “System” kütüphanesini eklememizdir. Çünkü Console fonksiyonunun ‘using’ ile eklediğimiz system kütüphanesi sayesinde kullanabiliriz.
Birçok alanda C# bize çözüm odaklı yaklaşır. Örneğin bir sayı toplama programı yapalım.
Bu örneğimizde bir atama yaptık. Atama yapmak daha doğrusu bir değişken vermek, kullanacağımız ve ihtiyacımız olan değişkenler belirlenir ve buna göre değiken atanır. Bu örnekte sayi1,sayi2 ve sonuc adında değişkenler atandı. Bu değerler ile alt katmanda bulunan “sonuc= sayi1+sayi2;” ifadesi, sonucun sayi1 deki değer ile sayi2 deki değerin toplamına eşit olur. Yazdırırken ise artı(+) işaretini koyduk çünkü değikenin adını yazmamız için bu işareti koymalıyız.
Aslında bir çok proje yapılabilecek bir kapasiteye ve kütüphanesi zengin bir dil olmasıyla işlenebilirliğine önem verilmelidir. Bu dili iyi kullanmak içinse kütüphane bilginizin oldukça kuvvetli olması gerekmektedir.
C# Döngüler
Döngüler üçe ayrılır;
1- C#’ta While Döngüsü:
- While döngüsü, belirlenen bir işlem koşulunu sağladığı sürece çalışan bir döngü yapısıdır. Kullanımı şu şekildedir;
2- C#’ta Do-While Döngüsü:
- While döngüsü ile arasındaki tek fark, while de döngüyü kontrol edemezken bu döngüde kontrol edebiliriz. Bu yapısıyla da bu döngüyü kullandığımız takdirde içerisindeki işlemler en az bir kere yapılacak demektir.
3- C#’ta For Döngüsü:
- For döngüsü, belirlenen şartların sağlanması durumunda sürekli tekrarlanmasını sağlar. Başlangıç değerinin tanımlanması için bir değişken kullanılır.
Belirtilen “i” bir değişken olup; i++ ile döngü her döndüğünde i değişkeni 1 artar. Eğer i-=5 yazsaydık i değişkeni her adımda beşer beşer azalırdı.
C# Operatörleri
a- Aritmetik operatörler:
“+”: Artı, int değeri için toplama işlemi, string değeri için yan yana yazdırmayı sağlar.
“ — ”: Eksi, int değeri için çıkarmayı veya eksiltmeyi sağlar.
“*”: Çarpı, int değeri için değişkenleri çarpar.
“%”: Yüzde-Bölme, sayıları böler.
b- Karşılaştırma operatörleri:
-C#’ta altı adet karşılaştırma operatörü bulunmaktadır. Bunlar;
“<”; küçüktür, “>”; büyüktür,
“==”; eşittir, “!=”; eşit değildir,
“<=”; küçük eşittir, “>=”; büyük eşittir.
c- Mantıksal operatörler;
“&”; ve, değişkenlerden her ikiside şartı sağlıyorsa,
“|”; veya, değişkenlerden biri veya ikisi de karşılıyorsa,
“!” değil, eşit olmama durumudur.
IF-ELSE Kullanımı
If eğer olarak düşünülebilir. Yani eğer ifade doğruysa gerçekleşecek olay gerçekleşir, yanlışsa yanlış olacak değer gerçekleşir. Yani doğru olup olmamak tamamen değişkenlere bağlıdır.
METOTLAR
Metotlar belli işlemleri yerine getirmeye yaran kodlardır. Aynı kodların tekrarlı bir şekilde kullanılması gereken durumlarda büyük bir kolaylık sağlar. Oluşan metot ismiyle çağırılarak içerisinde bulunan kodlar çalışır. Metotların yapısı;
DİZİLER
C#’ta diziler, Yaptığımız programlarda değişken sayılarımız oldukça önemlidir. Basit bir program yapacaksak bunun için değişken sayısı azdır. Ancak büyük bir proje için değişken sayısı bu kadar az olamaz. Bazı programlarda 100–200 değişkene rastlayabiliriz ve bunların hepsinin teker teker tanımlarsak oldukça zamanımızı alacaktır. Dizi aslında birbiriyle ilişkili değişkenlerin oluşturduğu bir gruptur. Diziler şu şekilde kullanılmaktadır;
C# Sınıf (Class) Yapısı Nedir?
C#’ta Sınıf(Class), bir metodun fonksiyon ve davranış olarak tanımlanarak bir araya gelmesiyle bir bütün oluşturmak için ortak ve benzer özelliklere sahip olmasıdır. Örneğin bir eviniz var ve bu evin dışı bir renk ancak pencereleri vs. farklıdır. Farklı olan kısımlar değişkenleri temsil eder. Gelin bir örnekle sınıfları görelim. Öncelikle proje kısmından “sınıf oluştur” seçeneğiyle başlıyoruz.
Burada bir sınıf ve değişken atadık.
Yazılım geliştirme uygulamalarının devamı için bizi takipte kalın.